آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تشدید و طولانی شدن جنگ اوکراین راهبرد رویارویی ایالات متحده

کمیته مرکزی حزب کمونیست پرتغال در نشست 2 آوریل 2023، اوضاع بین المللی را با تجزیه وتحلیل مبارزات پیش روی کارگران ومردم در کشورارزیابی کرد و تصمیمی با اتخاذ دستورالعمل هایی  در کنفرانس ملی حزب کمونیست برای سرعت بخشیدن به  مبارزه ارائه داد.

«ابتکار عمل را به دست بگیرید، حزب را تقویت کنید، به خواسته های جدید پاسخ دهید»

در متن دستورالعمل، بحران ساختاری سرمایه‌داری با عمیق ترشدن بی‌ثباتی وعدم اطمینان در وضعیت بین‌المللی مبارزات مردم وکارگران در روند سازماندهی مجدد مورد توجه قرار گرفت ونیروها ئیکه درسطح تحولات جهانی؛ در حوادث خطرناک مرتبط با تهاجم استثمارگرانه اقدام کرده اند مشخص شد.

کمیته مرکزی حزب کمونیست پرتغال همبستگی خود را با کارگران و مردمی را که در برابر استعمار، تجاوز و ستم امپریالیستی مقاومت می کنند و به مبارزه برای احقاق حقوق ادامه می دهند، به ویژه با کارگرانی که در رویدادهای مهم در اروپا شرکت جسته اند. از مبارزه عملی برای صلح وعدالت  قدردانی می کند.

کمیته مرکزی حزب کمونیست پرتغال توجه همگان را به وخامت جدی شرایط زندگی و نا برابری اجتماعی، در تعدادی از کشورهای در حال توسعه ازجمله توسعه یافته ترین کشورهای سرمایه داری از نظر اقتصادی اجتماعی، مورد توجه قرار می دهد. وضعیتی که می‌تواند با سیاست جنگ طلبانه، تحریم‌ها و انحراف گسترده افکارعمومی به سمت  نظامیگری و بد تر شدن بخش مالی منجرشود، نشانه‌هایی ازماهییت سرمایه داری است. که با بی‌ثباتی ذاتی، در فزایند اقتصادی، به تصمیم سیستم فدرال ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا برای افزایش بیشتر نرخ بهره؛ با گام های جدید در تجاوز به حقوق  کارگران، با خصوصی سازی خدمات عمومی صورت می گیرد.

استراتژی امپریالیستی ایالات متحده تقویت جنگ و رویارویی است. مارپیچی کردن سلاح و تحریم ها به طور فزاینده؛ تشدید و طولانی تر کردن جنگ در اوکراین؛  تنش نظامی درمنطقه آسیا و اقیانوسیه و اقدامات تحریک آمیز به ویژه علیه جمهوری خلق چین؛ تجاوزات و اقدامات تحریک آمیز آمریکا و اسرائیل علیه سوریه؛ تداوم سیاست تروریسم دولتی اسرائیل علیه مردم فلسطین؛ خصومت های مجدد ایالات متحده در آمریکای لاتین، به عنوان مثال علیه کوبا و ونزوئلا؛ تهدیدها و مانورها در روابط بین‌المللی به ‌ویژه در آفریقا، در مورد تشدید فشارها حمله به دمکراسی وآزادی، ترویج نیروهای ارتجاعی و فاشیستی، تبعیض وتحمیل برفرهنگ خلق ها درمقیاس جهانی است.

این ایالات متحده است که با حمایت متحدانش سیاست تقابلی را دنبال می کند و همه کشورهایی را که تحت سلطه و توزیع شرکت های بانکی آنان نیستند، هدف قرار می دهد. تنش های بین المللی را که با انباشت سودهای عظیم در میان سایر بخش ها بوجود آمده  از بدتر شدن اوضاع بهره می برند.

کمیته مرکزی حزب کمونیست پرتغال تاکید می کند، ایالات متحده آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا باید هرچه سریع تر جنگ افروزی در اوکراین را متوقف کنند. شرایط مذاکره با دیگر بازیگران، یعنی فدراسیون روسیه، را برای دستیابی به راه حل های سیاسی و جلو گیری ازمشکلات و درگیری فراهم آورند. جنگی که به مدت 9سال (دراوکراین از سال 2014 – م) تا کنون به طول انجامید  باید امنیت جمعی و خلع سلاح را با رعایت اصول منشور سازمان ملل متحد و قانون نهایی کنفرانس هلسینکی تشکیل شود.

حزب کمونیست پرتغال از فراخوان ها، ابتکارات و پیشنهادات با میانجیگری به هدف جلوگیری از درگیری در اوکراین استقبال می کند.

حزب کمونیست پرتغال اهمیت ویژه توافقنامه اخیر در روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان با میانجیگری چین تاکید می کند، این رویداد مهم نه تنها درخاورمیانه، بلکه در سطح بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، نیازمند همکاری مبتنی بر احترام متقابل، صلح و حل مسالمت آمیز دربرابر گیری ها است.

کمیته مرکزی حزب کمونیست پرتغال سیاست خارجی دولت  را مطابق با استراتژی امپریالیسم که روابط بین المللی پرتغال را محدود می کند واجرای اصول قانون اساسی پرتغال را بیش از پیش درجمهوری ضروری می داند. حزب ما از ابتکارات صلح آمیز وهمبستگی که در پرتغال به وقوع پیوسته است قدردانی  می کند، از همه نیروه های که در این راه تلاش می‌کنند و ضرورت توقف تشدید رویارویی و جنگ را که خطرات بزرگی برای بشریت به دنبال دارد، فرا می‌خواند. بسیج شوند و اطمینان حاصل کنند که صدای آنها در دفاع از صلح، علیه فاشیسم و ​​جنگ شنیده می شود.

حزب کمونیست پرتغال با آگاهی از خطرات و همچنین پتانسیل‌هایی که در وضعیت بین‌المللی وجود دارد، با اطمینان و تعهد به تقویت جنبش کمونیستی و انقلابی از طریق گسترش همکاری، همبستگی متقابل و اتحاد در عمل با چگونگی تقویت مبارزه ضد امپریالیستی ادامه خواهد داد. شرکت ما دراین جبهه ضد امپریالیستی در برابر گسترش تهاجم، و مبارزه در نظم نوین جهانی، همکاری و پیشرفت اجتماعی است.

بر گرفته از سایت حزب کمونیست بلاروس

م . چابکی : 29  فروردین 1402 برابر با 2023.04.18

http://www.comparty.by/news/pkp-obostrenie-i-zatyagivanie-voyny-na-ukraine-imperialisticheskaya-strategiya-konfrontacii