آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

یک نشریه آلمانی با اشاره به تورم بالا و برخی تحولات جهانی به کاهش اعتماد جهانی به دلار اشاره کرده از کاهش جذابیت و قدرت واحد پول آمریکا در دنیا و تمایل کشورهای مختلف برای روی آوردن به ارزهای جایگزین خبر داد.

 روزنامه “ویرتشافتز ووخه” آلمان در مطلبی نوشت: افزایش قیمت طلا به‌نوعی رأی عدم اعتماد به دلار است. پول آمریکا به‌دلیل تورم بالا و گمانه‌زنی در مورد کاهش نرخ بهره، قدرت خرید و جذابیت خود را از دست می‌دهد و وضعیت آن به‌عنوان ارز برتر جهان به‌طور فزاینده‌ای زیر سؤال می‌رود.

در این مقاله که به‌قلم تورستن پولیت، اقتصاددان ارشد در معامله‌گر طلا دگوسا و شریک یک صندوق سرمایه‌گذاری و همچنین استاد افتخاری اقتصاد در دانشگاه بایروث آلمان نوشته شده است آمده است: تاریخ تکرار نمی‌شود و این مسئله در مورد بحران‌ها نیز صدق می‌کند و این همان چیزی است که آنها را خطرناک می‌کند. آنها (بحران‌ها) در جایی ظاهر می‌شوند که انتظارش را ندارید و حالا بحران دیگری در زمان حاضر در راه است و آن بحران دلار آمریکا. یکی از نشانه‌های این امر افزایش اخیر قیمت طلاست. اوایل هفته، پس از گزارش‌هایی مبنی بر کاهش فرصت‌های شغلی در ماه فوریه در ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود از می 2021، قیمت هر اونس طلا از 2000 دلار گذشت. بازارهای مالی این را به‌عنوان نشانه‌ای در نظر گرفتند که اقتصاد ایالات متحده در حال واژگونی است، چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره در حال کاهش است و بانک مرکزی آمریکا به‌احتمال زیاد به‌زودی دوباره نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد،
این خبر بدی برای دارندگان دلار آمریکا است، در هر صورت، آنها در دو دهه گذشته دلیل کمی برای شاد بودن داشته‌اند. از سال 1999 تا امروز، ارزش دلار در برابر طلا کاهش یافته است. در سال 1999، سرمایه‌گذاران ابتدا باید 288 دلار برای یک اونس تروی طلا می‌پرداختند، بنابراین در زمان حاضر این به 2020 دلار رسیده است، این معادل با افزایش میانگین 8.3درصدی قیمت طلا در سال است. طلا همچنین در برابر بسیاری از ارزهای دیگر گران شده است، این تعجب‌آور نیست، زیرا سیستم ارزی جهان در هسته خود یک استاندارد ارزی دلار آمریکا را دارد، دلار آمریکا بر اقتصاد جهان تسلط دارد و همه ارزهای دیگر تابع آن هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: علت دوره اخیر روند ضعیف شدن دلار را باید در تورم بالای مداوم در ایالات متحده دید. اگر بانک مرکزی به‌زودی دوباره به‌دلیل نگرانی برای اقتصاد و بازار کار، نرخ‌های بهره را کاهش دهد، سرمایه‌گذاران با ادامه نرخ‌های بهره واقعی منفی تهدید می‌شوند و به این ترتیب کاهش قدرت خرید دلار آمریکا مزمن خواهد شد. نرخ بهره واقعی نیز در سایر حوزه‌های ارزی منفی است، اما این چشم‌انداز که ارز ذخیره شماره‌یک جهان برای همیشه نرخ‌های بهره واقعی منفی را تجربه خواهد کرد، باید به از دست دادن جدی اعتماد میان سرمایه‌گذاران منجر شود، زیرا دلایلی وجود دارد که گمان کنیم که ایالات متحده ـ همان‌طور که پس از جنگ جهانی دوم انجام داد ـ بار دیگر با کاهش عمدی ارزش دلار بخواهد خود را از بار بدهی عظیم خلاص کند.

در ادامه این مطلب آمده است: ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در 10 مارس 2023 و تلاطم ناشی از آن در بازار بانکی ایالات متحده و همچنین پیامدهای بین‌المللی، اعتماد به ارزش پول ایالات متحده را بیشتر تضعیف کرده است. بانک فدرال رزرو نیویورک نشان داده است که این سفر در مواقع بحران به مقصد کجا می‌رود: صورت‌حساب‌های باز با دلارهای تازه ایجادشده آمریکایی بدون تردید پرداخت می‌شوند. درست است که تاکنون فقط برای چند بانک به‌خصوص مؤسسات کوچک و متوسط بحران نقدینگی بوده است که با انتشار پول جدید بانک مرکزی می‌توان این بحران را برطرف کرد، اما مشکل بانکی آمریکا احتمالاً به این راحتی حل نخواهد شد.

ویرتشافتز ووخه آلمان در ادامه این مطلب نوشت: ناامنی فعلی می‌تواند به‌راحتی منجر به یک بحران اعتباری شود؛ سرمایه‌گذاران می‌ترسند که وام‌گیرندگان به‌طور فزاینده‌ای دچار مشکلات شوند و به سود و تعهدات اصلی خود عمل نکنند. اگر کانال اعتباری منجمد شود، اقتصاد ایالات متحده وارد رکود خواهد شد و به‌همراه آن اقتصاد جهانی در این مسیر قرار خواهد گرفت. سپس فدرال رزرو باید به سرعت نرخ های بهره را کاهش دهد و دلارهای جدید آمریکا را وارد بازارها کند تا از موج ورشکستگی جلوگیری کند. رفتار بانک فدرال رزرو از جمله در زمان همه گیری کرونا نشان داده است که آمریکا سیاست کمترین شر را در افزایش عرضه پول یعنی تورم می بیند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: بنابراین تردیدها در مورد ارزش دلار به طور فزاینده ای در خارج از این کشور گسترش می یابد. اصطلاح “دلارزدایی” در حال حاضر در حال گسترش است. ژاپن و چین که تا به حال بزرگترین طلبکاران ایالات متحده بودند، دارایی های خود را در اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده کاهش می دهند و سود و اصل پرداختی را که دریافت می کنند در اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده دوباره سرمایه گذاری نمی کنند. علاوه بر این، بانک های مرکزی غیرغربی سال گذشته 1136 تن طلا خریداری کردند که بیشترین میزان از سال 1950 تاکنون است. آنها آشکارا مشتاق کاهش وابستگی ذخایر ارزی خود به دلار آمریکا هستند و بر این عقیده اند که سبد آن ها باید متنوع باشد. بسیاری از کشورها مسدود کردن ذخایر دلاری روسیه توسط دولت ایالات متحده در پی جنگ اوکراین را به عنوان زنگ خطری تعبیر کردند مبنی بر اینکه موجودی دلار آمریکا به هیچ وجه امن نیست و حداقل در صورت درگیری سیاسی یا نظامی با آمریکا این گونه است.

در ادامه این مطلب آمده است: جنگ در اوکراین باعث ایجاد شکاف در روابط بین غرب به رهبری ایالات متحده و اقتصادهای نوظهور شده است. این نیز سلطه دلار را تضعیف می کند. کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) اعلام کرده‌اند که دلار آمریکا را در معاملات بین‌المللی با ارز دیگری که قرار است ایجاد شود، جایگزین خواهند کرد. هنوز پیشنهاد مشخصی در دسترس نیست، اما این پروژه باید جدی گرفته شود. به هر حال، کشورهای بریکس با هم دارای خروجی اقتصادی مشابه با ایالات متحده هستند و حدود 40 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

همچنین باد مخالفی برای دلار از سوی سازمان همکاری شانگهای (SCO) وجود دارد. در آینده، اعضای آنها می خواهند معاملات خود را به جای دلار با ارزهای ملی خود پردازش کنند. چین و برزیل تصمیم گرفته اند تجارت دوجانبه خود را با ارزهای خود تسویه کنند. سازمان همکاری شانگهای علاوه بر روسیه شامل چین، هند، پاکستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. 13 کشور دیگر از طریق عضویت در بلوک های تجاری ASEAN و CIS در پروژه SCO مشارکت دارند. بنابراین روابط تجاری بین المللی در آستانه یک نقطه عطف است. کشورهای بیشتری می خواهند خود را از سلطه دلار به عنوان ارز فاکتور رها کنند و در نتیجه از بازوی بلند سیاسی واشنگتن فرار کنندجدایی شدید روسیه از سیستم پرداخت دلاری بین‌المللی سوئیفت، بسیاری از کشورها را نگران کرده است.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب می نویسد: با این حال، دلار همچنان مهمترین ارز برای پردازش تجارت جهانی و معاملات مالی است. شرایط بهره و نقدینگی در بازار دلار آمریکا تا حد زیادی تعیین کننده اتفاقاتی است که در بازارهای مالی جهانی می گذرد. بعید است که این موضوع به این زودی ها تغییر کند. زیرا کارکرد دلار به عنوان وسیله محاسبه و پرداخت را نمی توان از روزی به روز دیگر جایگزین کرد. اما دلار جذابیت خود را به عنوان وسیله ای برای ذخیره ارزش از دست می دهد. شاید این دلیلی باشد که سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای به طلا روی می آورند. این فلز گرانبها به طرز چشمگیری عملکرد خود را به عنوان وسیله ای برای حفظ قدرت خرید در طول هزاران سال نشان داده است.