آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

با فرا رسیدن سال نو میلادی 2023،  در28 دسامبر2022 تالارفرهنگی شهر مینسک پایتخت جمهوری بلاروس میزبان جشن یکصدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی –  اولین قدرت سوسیالیستی که سرنوشت بشریت را درگرگون ساخت ،زحمتکشان جهان را دریک خانواده بزرگ و متحد فراخواند و به خلق ها ی روسیه فرصت توسعه ملی ، فرهنگی و اقتصادی داد.

دراین جشن نمایندگان مناطق ،نهادهای دولتی، دیپلماتیک، فعالان حزب کمونیست بلاروس دعوت شدند.حضورشهروندان درتالار یاد آور فراز ونشیب های دوران گذشته ،و گرمی بخش خاطراتی پراز امید برای زندگی است که با همراهی بسیاری ازجوانان با آموزه های گذشته از پدران ومادران وپدر بزرگان افتخار شرکت دراین جشن را داشته اند.

 در افتتاحیه رسمی دبیراول حزب کمونیست بلاروس الکسی سوکول خاطر نشان شد:

دنیای مدرن با بلایای طبیعی، مشکلات اجتماعی- اقتصادی و سیاسی، چالش ها و تهدیدات که در حال تجربه اموزی ازبحران عمیق تمدنی است . مبتنی بر ارزیابی های مجدد وجهت گیری های اخلاقی و ارزشی می باشد. باید آشکارا برای حل مشکلات ،حفظ و انتقال تجربه، ازارزش های معنوی و اخلاقی، والگوهای رفتاری، با عناصرتشکیل دهنده به میراث فرهنگ ملی برای نسل های آینده آماده شد.

الکسی سکول گفت ازحافظه تاریخ دریافت می کنیم که پایه و اساس جمهوری ما اتحاد جماهیرشوروی است. ما این سالگرد بزرگ را گرامی می داریم. زیرا بهترین ها دراین دوره برای ما رقم خورده است. اتحاد شوروی همه ملت ها را متحد کرد، 15 جمهوری با هم دوست بودند، ما روابط نزدیک فرهنگی و اقتصادی با هم داشتیم ….اکنون دولت ما این مسیر اجتماعی را که در اتحادشوروی پیش بینی شده بود ادامه می دهد. بهترین برنامه و استراتژی زمانیکه تنها سرمایه داری استثمار خالص انسان، برانسان براساس سود بود  سوسیالیسم جایگزین این دوران شد. 

از زمان تشکیل جمهوری های شوروی، دولت های جهان به دو اردوگاه تقسیم شدند:

دراردوگاه سرمایه داری دشمنی و نابرابری ملی، بردگی و شوونیسم استعماری، ستم و قتل عام ملی، جنایات و جنگ های امپریالیستی ادامه یافت.

اینجا در اردوگاه سوسیالیسم، اعتماد متقابل و صلح، آزادی و برابری ملی، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برادرانه خلق ها وجود دارد.

زندگی واقعیت صحت راهی را که اجداد ما انتخاب کرده اند تأیید می کند، ماهیت ضد بشری غارتگرانه دنیای سرمایه داری غرب را به خوبی نشان می دهد که تمام ملت ها و قاره ها را به گرسنگی و فقر محکوم می کند و انواع درگیری ها را برمی انگیزد. دشمنی قومی، مذهبی، اجتماعی و غیره. را دامن می زند، بنابراین با اطمینان می توان گفت:

 با تشکیل اتحاد جماهیرشوروی، امپراتوری بر اساس اصول انترناسیونالیسم، عدالت اجتماعی، صلح، دوستی و حسن همجواری . تغذیه عمومی برای گرسنگان، پوشاک برای نیازمندان از بین بردن بی سوادی، ساختن شهرها و شهرک های مدرن،  تضمین استانداردهای زندگی برای همه مردم بدون استثناء. به اجراء در آمد.

الکسی سوکول گفت: جمهوری سوسیالیستی شوروی بلاروس به عنوان یکی از بنیانگذاران اتحاد جماهیر شوروی، سهم خود را در صنعتی کردن کشور، توسعه علم و آموزش، رایگان فرهنگ و مراقبت های بهداشتی ایفا کرده است.

 “به لطف فعالیت های فداکارانه پدران و پدربزرگ های ما، در طول سال های برنامه های پنج ساله قبل از جنگ، پایگاه مادی و فنی جدیدی از اقتصاد و حوزه اجتماعی دربلاروس سوسیالیستی ایجاد شد.” دبیراول حزب کمونیست بلاروس یاد آور گردید. اتحاد و دوستی مردم اتحاد جماهیر شوروی،با اراده سرسختانه،  عملیات شجاعانه، با قهرمانی ها  با شخصیت والای اخلاقی  ومیهن پرستی منبع اصلی پیروزی ها و دستاوردها بوده اند.

معاهده اتحادیه تشکیل اتحاد جماهیر شوروی که برای نسل جوان در 30 دسامبر 1922، در اولین کنگره اتحاد شوروی، نمایندگان RSFSR، جمهوری های سوسیالیستی شوروی اوکراین و بلاروس و فدراسیون ماوراء قفقاز اعلامیه ای را امضاء کردند دراین فرایند قرار دارد.

تاریخ چند صد ساله سرزمین بلاروس زمان های مختلفی را می شناسد، اما ریشه های موفقیت فعلی ما، در واقع، تا حد زیادی در سال های اتحاد جماهیرشوروی بوجود آمد. پس از آن بود که پایه های قدرتمند صنعت، علم و فرهنگ پی ریزی شد. با پیروزی نیروی کاربا آهنگ رشد جدید ، بلاروس مدرنی را ساختیم. کشور مستقل ما برای زندگی نسل های این سر زمین بوجود آمد. ما، وارثان دستاوردهای بزرگی هستیم که بدان افتخارمی کنیم.

دبیراول حزب کمونیست بلاروس گفت اطمینان دارم  که در سال های آینده، اتحاد بین کشورها تشدید خواهد شد. جهان دیگر نمی تواند تک قطبی باقی بماند… ایالات متحده در حال از دست دادن نفوذ خود بر فرآیندهای جهانی است هرچند مدت ها است آنرا را از دست داده است. امروز تاثیر گذاران دیگری نقش سیاست جهانی را ایفاء می کنند ،چین، روسیه، هند، ویتنام …. ما نیازبه روابط نزدیک و همکاری مشترک با جمهوری های سابق اتحاد جماهیرشوروی درهمه جهات همگرایی را داریم …

پس ازپایان سخنرانی رسمی الکسی سوکول کنسرت استادان هنر شامل هنرمندان فولکلور، گروه های افتخاری و هنرمندان جوان آغاز شد. شرکت کنندگان در شب سالگرد توانستند آثار موسیقی دانان بزرگ را بشنوند که هنوز هم برای همه ما عزیزاند، زیرا این آهنگ ها درباره ارزش های انسانی، درباره دوستی، درباره عشق و در مورد میهن پرستی اهمیت بسیار دارد.

درصحنه تالار فرهنگی گروه کر آواز و رقص های کلاسیک نیروهای مسلح جمهوری بلاروس اجراء شد، آهنگ معروف با “آواز میهن” اثر اسحاق دونایفسکی تا آیات واسیلی لبدف-کوماچ به صدا درآمد.

شایان ذکر است که این آهنگ در سال 1936 نوشته شده و در فیلم سینمایی “سیرک” پخش شده است. بسیاری از مردم به یاد دارند که این سینمای شوروی بود که به بسیاری از آثار موسیقی جان بخشید، که با دست شاعران،وسبک آهنگسازان و کارگردانان فیلم، زندگی خود را آغاز کرده اند در صحنه هنری اتحاد شوروی، بلاروس جایگاه برجسته ای داشت.

در میان نام های نمادین، می توان آهنگسازان ایگور لوچنکو، ادوارد زاریتسکی، والری ایوانوف، لئونید زاخلونی، ولادیمیر مولایوین، واسیلی راینچیک و بسیاری دیگر را به یاد آورد، بنابراین مخاطبان نمی توانستند صدای پات پوری را با مضامین آهنگ های استاد بشنوند. از صحنه شوروی، هموطن ما – ادوارد خانک….

همه می دانند که رویداد خلاقانه مهم  نمی تواند بدون اتحادیه های گروه های سازو آواز اکادمیک انجام شود. آنها دوست دارند، آهنگ های اختصاصی ثبت تاریخ شود. البته گروه کنسرت افسانه ایی “Pesnyary“(پسنیاری)(2)  که نه تنها در اتحاد جماهیر شوروی، بلکه در خارج از کشور نیز تجلیل شد. درپایان جشن 100- مین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی درتالار فرهنگی با استقبال  زیاد همراه بود که دوران جوانی بلاروس ها را زنده کرد.

 م . چابکی : 8 دی ماه 1401 برابر با 2022.12.29

 منابع ویاداشت :

(1) برگرفته ازخبر بلتا و سایت حزب کمونیست بلاروس

(2)«پسنیاری» یک گروه آواز و سازهای شوروی و بلاروسی به رهبری هنرمند خلق اتحاد جماهیر شوروی ولادیمیر مولیوین است که در سال 1969 در مینسک تشکیل شد. سبک Pesnyary بر اساس فولکلورمردم بلاروس با تنظیم های پاپ از آهنگ های اختصاصی محلی  در کارنامه فرهنگی هنری بلاروس ها قرار دارد.