آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

روز  ۲۹آذر۱۴۰۱، نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه، به خانه‌ای در روستای «پرسوراخ» در قلعه‌تل، منطقه‌ای تاریخی در ۲۲ کیلومتری  شهر ایذه یورش برده و با سلاح جنگی و خودکار، به محل شلیک کردند.

بر اثر حمله به این خانه، دو شهروند به نام‌های «حسن سعیدی» و «محمود احمدی» کشته شده و فردی به نام «عباس کورکور»، مشهور به «مجاهد کورکور»، بازداشت شد. رسانه‌های رسمی در ایران، ویدیو این واقعه را با عنوان «عملیات دستگیری قاتلان کیان پیرفلک» منتشر کرده و مدعی شده‌اند این افراد کسانی هستند که به خودروی خانواده پیرفلک تیراندازی کرده، و در ایذه دست به عملیات تروریستی زده‌اند. آن‌ها از بازداشت دو تن در این عملیات خبر داده و کشته شدن دو تن را نیز تایید کرده‌اند، اما واقعا در ایذه چه خبر است؟

***

«از شبی که کیان پیرفلک و چند جوان و نوجوان دیگر در ایذه کشته شدند تا امروز، مردم ایذه یک شب راحت سر به بالین نگذاشته‌اند. ماموران از حربه اختلاف‌افکنی بین طوایف و سرکوب شهروندان برای جلوگیری از انتشار اخبار استفاده می‌کنند، غافل از اینکه این‌بار فرق می‌کند. ۴۰ نفر نیرو برای دستگیری چهار نفر اعزام کردند و بیشتر از چهار ساعت صدای تیراندازی به گوش می‌رسید؛ مثل میدان جنگ بود.»

این بخشی از گفته‌های یکی از شهروندان ایذه‌ای است که می‌گوید از بامداد ۲۹آذر تا به امروز، خواب به چشمانش نیامده است.

تصاویر منتشر شده از خانه مورد اشاره این شهروند در رسانه‌های اجتماعی، خانه‌ای روستایی را نشان می‌دهد که شدیدا هدف رگبار گلوله‌های جنگی قرار گرفته است.

 تصاویری که  ادعای استفاده از سلاح سنگین توسط نیروهای حکومتی را تایید می‌کند.

به گفته این شهروند، نیروهای سرکوب از تاریخ ۲۵آبان۱۴۰۱، و شب خونین ایذه تاکنون، صدها نفر را در این شهر بازداشت کرده‌اند: «بازداشت و کشته شدن بعضی از شهروندان اصلا رسانه‌ای نشده و خانواده‌هایشان را آنقدر ترسانده‌اند که جرات ندارند حرف بزنند. بعضی‌هایشان را با اتهامات عجیب و غریب گرفته و برده‌اند و ما می‌دانیم که حتما تحت شکنجه برای اعتراف هستند، و هربار هم در رسانه‌هایشان اتهامات جدیدی علیه آن‌ها مطرح می‌شود.»

این در حالی است که «علی دهقانی»، رییس کل دادگستری خوزستان، تا ۳آذر۱۴۰۱،  از شناسایی و بازداشت ۶۱ متهم در ارتباط با «حوادث ایذه» خبر داده بود.

این شهروند با اشاره به سناریوهایی که نهادهای امنیتی برای شهروندان بازداشت شده در این روزها منتشر کرده است می‌گوید: «اولش گفتند مجاهد کورکور، حسن سعیدی و محمود احمدی افرادی هستند که به خودروی خانواده پیرفلک تیراندازی کرده‌اند، در حالی که مادر کیان پیرفلک و چند تن از نزدیکان او به وضوح گفته‌اند نیروهای لباس شخصی به خودرو شلیک کرده‌اند. یک اتهام دیگری هم زده‌اند که این افراد کسانی هستند که برای خارج کردن پیکر “حامد سلحشور” از محلی که نیروهای امنیتی مخفیانه دفن کرده‌ بودند به خانواده او کمک کرده‌اند، که این هم باز صحت ندارد. دارند برای جنایاتشان دنبال متهم می‌گردند که خودشان را تبرئه کنند.»

حامد سلحشور جوان اهل شهر ایذه‌، روز ۴آذر دستگیر شد و ۵ روز بعد به خانواده‌اش اطلاع داده شد که کشته شده و پیکرش به شکل مخفیانه در روستای قلعه‌تل به خاک سپرده شده است.

خانواده حامد سلحشور اما با همراهی مردم، شهر شبانه پیکر او را از منطقه «قلعه تل» بیرون کشیده و آن را ساعت چهار بامداد روز پنجشنبه۱۰آذر، در «قبرستان فامیلی» در شهر ایذه دفن کردند. 

فرد مطلع دیگری از اهالی ایذه به «ایران‌وایر» گفته است که از شب یورش نیروهای امنیتی به روستای پرسوراخ، اینترنت در ایذه و شهرهای اطراف با اختلال جدی مواجه است: « از ۲۹آذر، اینترنت به کل در ایذه قطع شد و بعد هم با کندی و اختلال شدید مواجه شد. در مسجدسلیمان، باغملک، قلعه تل و ایذه، اینترنت ایرانسل کاملا قطع شد تا به راحتی بتوانند مردم را قتل عام کنند.» 

روایت حکومت از ۲۹آذر در ایذه

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی از تیراندازی نیروهای امنیتی به شهروندان ایذه با سلاح سنگین و جنگی در روز ۲۹آذر۱۴۰۱، «صادق جعفری چگنی»، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان این رخداد را تایید کرد و گفت دو نفر از «عوامل دخیل» در «عملیات تروریستی ایذه»، بازداشت و دو نفر دیگر هم کشته شدند.

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان نیز هم‌زمان در گفت‌وگو با خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه‌قضاییه تاکید کرد: «تحقیقات این پرونده در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایذه در حال انجام است و به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت در حال رسیدگی است.»

او همچنین تهدید کرد که «دستگاه قضا با هرگونه ناامنی و اخلال در نظم عمومی برخورد قاطع می کند.»

فرد آگاهی که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده است می‌گوید: «مقامات قضایی ایذه گفته‌اند دو نفر را در جریان عملیاتی که شب ۲۹آذر انجام داده‌اند بازداشت شده‌اند. آن‌ها مجاهد کورکور را برده‌اند و شاهدان عینی تایید کرده‌اند که او خون‌آلود و زخمی بوده است و کسی از وضعیت سلامت او خبری ندارد. فرد دیگری به نام “هومن صیدالی” نیز همان وقت ربوده شده است. او به شغل چوپانی مشغول بوده و کسی است که خانه‌اش را در اختیار سه نفر دیگر قرار داده بود. از سرنوشت او هم خبری در دست نیست. شهروندی به نام “بهمن بهمنی” هم در همان روزهای اول بعد از کشته شدن کیان پیرفلک بازداشت شده، اما هیچ نامی از او برده نشده است. ما شنیده‌ایم که بهمن بهمنی به شدت برای تن دادن به اعتراف اجباری و به عهده گرفتن قتل کیان پیرفلک تحت شکنجه قرار دارد، اما تا امروز تن به این کار نداده، چون قتل بچه‌ها و جوان‌های ایذه کار نیروهای امنیتی است.»

تحت فشار قرار دادن شهروندان ایذه برای اعتراف به کشتن کیان پیرفلک در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر، مقامات قضایی و نظامی در ایران از جمله «محسن رضایی»، مدعی شدند قاتلان او و عاملان به گفته آن‌ها «عملیات تروریستی» ایذه را، در شهر ماکو و هنگام خروج از کشور بازداشت کرده است.

در جریان اعتصابات روزهای آخر آبان‌ماه در شهر ایذه، به گفته شاهدان عینی و گزارش‌های شهروندان، ماموران امنیتی به سوی «مردم» در خیابان تیراندازی کردند. بر اساس آمارهای ارائه شده در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، شماری از شهروندان از جمله دو کودک ۹ و ۱۴ ساله به نام‌های کیان پیرفلک و «سپهر مقصودی» و سه بزرگسال جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر زخمی شدند.

۲۵ آبان در ایذه چه گذشت؟

به شب خونین ایذه بازگردیم. «زینب مولایی‌راد»، مادر کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله‌ای که در جریان درگیری‌های این شب کشته شد، در مراسم خاکسپاری او، جزییاتی از زمانی که «نیروهای لباس شخصی» ماشین‌‌ آن‌ها را در مسیر برگشت به خانه‌شان در ایذه به رگبار بستند، بازگو کرد. مادر کیان گفته بود: «از زبان خودم بشنوید که در تیراندازی چه شد، نگویند که تروریست‌ها بودند، دروغ می‌گویند.»

زینب مولایی راد، در جریان این سخنرانی شعری کودکانه، علیه «علی خامنه‌ای» خوانده بود: «اتل متل توتوله، آسدعلی چجوره؟ یه ریش داره تا سینه، سینه پر زکینه؛ قلبش مثال سنگه، حرف‌هاش همه جفنگه.» در میانه این شعرخوانی، شخصی تلاش می‌کرد که میکروفن را از این زن داغدیده بگیرد، اما با اعتراض او و جمعیت انبوه حاضر در مراسم مواجه شد.

این زن داغدار که ناچار شده بود پیکر فرزند غرق به خونش را از ترس ربوده و مخفیانه به خاک سپرده شدن در میان قالب‌های یخ در خانه نگه‌دارد، ساعاتی پس از انجام مراسم تدفین کیان، مجبور به نشستن مقابل دوربین نیروهای امنیتی شد تا اظهاراتش در خصوص کشته شدن کیان را تکذیب کند.

جمهوری اسلامی در ادامه، روایت خود را از کشته‌شدن کیان و آنچه در ایذه رخ داد در ابعاد گسترده منتشر کرد. تمامی رسانه‌های وابسته به سپاه، به صورت هماهنگ از «دو گروه موتورسوار» که «به سوی شهروندان آتش» گشوده بودند نوشتند. روایتی که هیچ انطباقی با آنچه شاهدان عینی از شب ۲۵ آبان روایت می‌کنند ندارد.

مجاهد کورکور متهم تازه برای «عملیات تروریستی» در ایذه

علی‌رغم اینکه مادر و عموی کیان پیرفلک صراحتا «ماموران لباس شخصی جمهوری اسلامی» را عامل تیراندازی و کشته شدن کیان اعلام کرده‌اند، اما نهادهای امنیتی همچنان بر اقدام «تروریستی» در ایذه تاکید دارد.

این در حالی است که مردم ایذه در بیانیه‌ای شهادت داده‌ و قسم خورده‌اند که کشته شدن کیان پیرفلک،  کار حسن سعیدی، محمود احمدی و مجاهد کورکور نبوده است. حالا حسن سعیدی و محمود احمدی در حمله نیروهای امنیتی و درگیری با آن‌ها  جان خود را از دست داده‌اند و مجاهد کورکور طبق سناریویی که حکومت برای او نوشته، در خطر اعدام قرار دارد. 

در ویدیویی که از «گل‌عنبر کورکور» مادر مجاهد کورکور یکی از دستگیرشدگان ۲۹آذر در ایذه منتشر شده، او از مردم کمک می‌خواهد که صدای فرزندش باشند.

گل‌عنبر کورکور می‌گوید جمهوری اسلامی به پسرش اتهام «تروریسم و قتل کیان پیرفلک» را نسبت داده و به همین سبب ممکن است او را اعدام کند.

ایران وایر/ مریم دهکردی