آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

کشور در بحران کرونا، وزارت بهداشت پاسخگو نیست!

ویروس لامبدا پشت مرزهای ایران؛ افزایش چشمگیر ابتلای کودکان؛ لاریجانی: وزارت بهداشت مانع ورود ۱۸ میلیون دوز واکسن چینی شد

وزارت بهداشت ایران، روز جمعه ۵ شهریور، اعلام کرد که ۵۷۱ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به ۸۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. همزمان با افزایش انتقادها از وزارت بهداشت به دلیل روند کند واکسیناسیون و ناکامی تولیدات داخلی وکسن، علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفته است که تعلل وزارت بهداشت در تابستان سال گذشته، مانع از ورود ۱۸ میلیون دُوز واکسن از چین به کشور شده است.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی: کرونا هنوز اولویت کشور نیست؛ میزان مرگ و میر در استان ها بالا است

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا، با اشاره به وضعیت بیماری در کشور، انتقاداتی را به نحوه مدیریت بیماری وارد دانست و تاکید کرد: «یکی از ضعف‌ها این است که هنوز کرونا جزو اولویت‌های اصلی کشور نیست و به همین دلیل سایر سازمان‌هایی که باید مسئولیت داشته باشند و تمام قد در مقابل اپیدمی به وزارت بهداشت کمک کنند، این اقدام را انجام نمی‌دهند».

وی با اشاره به اینکه به غیراز قسمت‌های جنوب شرقی، مابقی کشور وضعیت نامناسبی دارد و فراوانی مرگ در خیلی از استان‌ها بالا است،افزود: «مدیریت اپیدمی کرونا به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید. بحث هم فقط شخص وزیر نیست، اگر ۱۰۰ وزیر بهداشت دیگر هم تغییر کند اما ساختار ثابت بماند و تفکرمان درباره مقابله با اپیدمی تغییر نکند، همین روند تکراری را خواهیم داشت».

وی تأکید کرد: «گسترش اپیدمی با واریانت دلتا بسیار زیاد است و متاسفانه در بیشتر شهرها تخت‌های بیمارستانی اشغال است و میزان بار اپیدمی قابل توجه است. به نظر می‌رسد عدم توجه کافی به مسئله کرونا علت این اتفاقات است».

او ادامه داد: ممکن است فراوانی بیشتری از ابتلا و مرگ و میر داشته باشیم و لازم است واکنش سریعی در برابر اپیدمی ترتیب دهیم. من نگران وقفه ایجاد شده برای تغییر دولت و کابینه هستم که مبادا تاثیر منفی در کنترل اپیدمی داشته باشد و وضعیت را بدتر کند.

وی با تاکید بر شکل گیری هرچه سریعتر وزارت بهداشت، گفت: «تقارن اپیدمی و تغییر و انتقال دولت اکنون در زمان خوبی اتفاق نمی‌افتد و انتقال دولت در حالی رخ می‌دهد که به بدترین اعداد مرگ و میر کرونا در کشور رسیده‌ایم»‌.

ویروس لامبدا پشت مرزهای ایران؛ هشدار نسبت به بحرانی تر شدن شرایط

حمید سوری  رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا، درباره شرایط کشور در روزهای آتی نیز تصریح کرد: «گزارش‌هایی از ترکیه و برخی کشورهای همسایه از جهش لامبدا داریم؛ بنابراین خطرش بیخ گوش ما است و با توجه به اینکه کنترل درستی بر ترددهای ما صورت نمی‌گیرد، هر لحظه ممکن است جهش لامبدا در کشور گزارش شود و روزهای آینده بسیار نگران کننده است».

وی افزود: «با شیوه‌ای که الان از مدیریت اپیدمی می‌بینیم، وضع ممکن است از این هم بدتر شود. ویروس مرتبا درحال جهش است و چه بسا در آینده جهش‌هایی سخت‌تر از جهش‌های فعلی هم بروز پیدا کند».

وی با اشاره به اینکه کرونا در کشور ما در حال گردش است، بیان کرد: «اکثر نقاط کشور آلوده است و این شرایط روز به روز بدتر می‌شود آنهم در شرایطی که هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم. ابتلا و بستری کرونا همچنان روند مثبت دارند و در کل کشور روند رو به افزایش است‌.»

لاریجانی: وزارت بهداشت اجازۀ ورود واکسن را نداد

کانال تلگرامی برنا از قول علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، نوشته است که تعلل وزارت بهداشت در تابستان سال گذشته، مانع از ورود ۱۸ میلیون دُز واکسن از چین شده است.

این کانال تلگرامی در پستی با عنوان «صحبت‌های شنیده‌نشده‌ لاریجانی در ایام انتخابات ریاست‌ جمهوری» از قول او نوشت: «حدود مردادماه سال گذشته (۱۳۹۹) بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و با این که مسئولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند.»

علی لاریجانی که نمایندۀ رهبر جمهوری اسلامی در مذاکرات برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین است، در ادامه گفته است: « قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که مسئولان وزارت بهداشت تعلل کردند و این کار انجام نشد».

رئیس نظام پزشکی مشهد: موارد مرگ و میر کرونا در جوانان افزایش یافته است

علی بیرجندی نژاد رئیس نظام پزشکی مشهد، با اشاره به وضعیت اپیدمی در این شهر، بیان کرد: «وضعیت اصلا مناسب نیست و همچنان در پیک هستیم، با توجه به اینکه دو هفته‌ی آینده قابل پیش‌بینی نیست، اما قطعا شرایط همچنان بحرانی‌ خواهد بود». 

وی ادامه داد: «سن درگیری بسیار کاهش پیدا کرده است و الان با کاهش سن مبتلاها مواجه هستیم، همچنین متاسفانه سن مرگ و میر نیز کاهش پیدا کرده و شاهد فوت افراد جوان  هم هستیم».

وی در پاسخ به سوال که گفته می‌شود در مشهد سردخانه‌ها دچار کمبود جا شدند، گفت: «اساس کنترل این بیماری واکسیناسیون است، اگر واکسیناسیون به شکل وسیع انجام نشود، دچار پیک‌هایی به این شکل می‌شویم و وقتی با آمار قابل توجه مواجه هستیم بدیهی است که دچار کمبود اکسیژن، دارو و سردخانه شدیم».

مراجعۀ ۴٠٠٠ کودک کرمانشاهی به بیمارستان در یک ماه

فریبا ویسی رییس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی استان کرمانشاه از مراجعه چهار هزار کودک مشکوک به کرونا در مرداد ماه امسال به این بیمارستان خبر داد. وی با اشاره به افزایش چشمگیر نوزادان و کودکان مبتلا به کرونا در موج پنجم این بیماری گفت: تنها در مرداد ماه امسال حدود چهار هزار کودک و نوزاد مشکوک به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده اند.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت تخت های بخش بیماران کرونایی این بیمارستان، افزود: این آمار حقیقتا نگران کننده است و قطعا تعداد بیشتری از کودکان و نوزادان هستند که شناسایی نشده و مراجعه نکرده اند.

وی افزود: عمده کودکان بستری در سنین سه تا هشت سال قرار دارند. در حال حاضر با توجه به تکمیل بخش کرونایی بیمارستان، تخت کودکانی که تست آنها منفی می شود را خالی کرده و به کودکان مبتلای جدید اختصاص می دهیم.

کیانوش جهانپور: «سینوفارم پکن» تنها واکسن چینی است که به ایران وارد شده

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، دربارۀ اظهاراتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد، گفت: «آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و داده‌ها و یافته‌های موجود از اثربخشی آن در ایران، مستندات و مدارک کارآیی و اثربخشی پلتفرم اصلی یا همان سینوفارم پکن محسوب خواهد شد.» 

او با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منابع نامعتبر، گفت: «به طور کلی چین پنج واکسن کرونا عرضه کرده است که شامل سینوفارم پکن، سینوفارم ووهان، سینوواک، کان سینو و… است».

وی افزود: «تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران، سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است. ایران از ابتدای واردات واکسن تاکنون فقط واردکننده و مصرف کننده سینوفارم پکن بوده است که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هم قرار دارد. در ضمن این به معنای نامعتبر بودن واکسن سینوفارم ووهان نیست؛ چرا که ده ها میلیون دز از آن واکسن در چین استفاده شده است؛ همچنین سینوفارم ووهان نیز در حال انتقال به پلتفرم اصلی‌ است و در آینده احتمالا تنها یک واکسن سینوفارم از سوی چین عرضه خواهد شد».  

آمار رسمی کرونا در ایران؛ مرگ ۵۷۱ بیمار کرونایی دیگر در یک روز

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۴۸۳ نفر دُوز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۰۱ دُوز رسیده است.

از دیروز تا امروز ۵ شهریور و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۹۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۱۴ نفر رسیده است.

همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۵ هزار و ۲۸۷ نفر رسیده است و ۷۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۸ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۶۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.