آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تبریز و راه حل شکست خورده خصوصی سازی!

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تبریز

و راه حل شکست خورده خصوصی سازی!

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: در حال حاضر شهر تبریز نیازمند ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس است، در حالی که تعداد اتوبوس فعال موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ۷۰۰ دستگاه است.

کلانشهر تبریز که این روزها از آلودگی شدید هوا، حاشیه نشینی، کمبود آب و برق و … رنج می برد، با مشکل کمبود و فرسودگی اتوبوس های شهری نیز دست به گریبان است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی این شهر را به بیش از ۱۲ سال اعلام کرد.. مقامات دیگر شهری متوسط عمر اتوبوس های شهری بین پانزده تا هیجده سال اعلام کرده اند.

ایمان غنی زاده روز سه شنبه در دیدار فرماندار تبریز از پایانه های هسته مرکزی تبریز گفت: کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی نیازمند تامین اتوبوس و  نوسازی و بازسازی ناوگان در خطوط ۷۲گانه تبریز و حومه با جمعیت ۱.۸ میلیونی است.

وی اضافه کرد: در زمان کنونی یک هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای تبریز نیاز است در حالی که تعداد اتوبوس فعال موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ۷۰۰ دستگاه است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه گفت: نوسازی ناوگان در کنار ایجاد ساز و کارهای حمل و نقل ترکیبی و ایجاد خطوط پاره خطی به علت کاهش تردد به هسته مرکزی شهر،  کاهش ترافیک و جلوگیری از آلایندگی بسیار حایز اهمیت است.

غنی زاده ادامه داد: با توجه به مشکل فوق و شرایط موجود، ارایه راهکارهای اجرایی برای مرتفع شدن مشکلات از طریق تشویق سرمایه گذاری  بخش خصوصی و کمک های دولتی بسیار ضروری است.

وی یادآوری کرد: در جهت خدمات دهی حمل و نقل عمومی به شهروندان و تامین ناوگان مورد نیاز حمل و نقل عمومی (اتوبوسرانی) باید از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کرد در غیر این صورت در سال ۱۴۰۰ وضعیت ناوگان با بحران مواجه خواهد شد.

مسئولین شهری و از آن جمله مدیر شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز به این سئوال پاسخ ندادند  که در این سالها بودجه هزاران میلیاردی شهر تبریز کجا هزینه می شود که حال و روز حمل و نقل عمومی این کلانشهر به این روز افتاده و برای نجات آن دست به دامن بخش خصوصی * شده اند.

باید یادآوری کنیم که در اوایل سال جاری، عبدالله تقی پور رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز ضمن انتقاد از عملکرد سال‌های گذشته شهرداری در زمینه تجهیز ناوگان حمل‌ ونقل اتوبوس‌رانی، گفت: شورای شهر در تبصره‌های بودجه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های جدید در سال ۹۹ اختصاص داده است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های جدید در سال ۹۹، افزود: امیدواریم‌ مدیران شهرداری از این تصمیم شورا استفاده کنند، نه اینکه همانند سال‌های قبل از این مجوز بهره‌ کافی را نبرند.

*سیاست خصوصی سازی در کشور و از آن جمله در آذربایجان نه تنها مشکلی را حل نکرده است بلکه خود مشکل آفرین بوده است. نابودی صدها واحد تولیدی و خدماتی و بیکاری میلیونها کارگر و زجمتکش ثمره این سیاست ضد ملی است. تصور نمی شود که مقامات استانی و شهری از سرنوشت فاجعه بار مجتمع بزرگ ماشین سازی تبریز و دهها نمونه دیگر بی خبر باشند.